Укр

Мова

Рус


За гусочку купували курочку, або Як прилуцький «Пожспецмаш» вели до банкрутства

За гусочку купували курочку, або Як прилуцький «Пожспецмаш» вели до банкрутства

08.02.2007 | 12:02

Як наслідок, закривались цехи. З підприємства пішли кваліфіковані кадри. (Так, з вересня 2005 року по жовтень 2006 було звільнено 582 працівники). Зростали темпи заборгованості із заробітної плати і відрахувань до бюджету та соціальних фондів. Станом на 01.08.06 завод заборгував своїм працівникам 3 млн. 392 тис. грн.

За висновками спеціалістів контрольно-ревізійної служби в області, основними причинами збитковості підприємства стала відсутність чіткого планування, завищення собівартості продукції за рахунок віднесення невиробничих витрат на витрати по виробництву, реалізація власної продукції за цінами нижчими собівартості (?!).

Приміром, натомість, щоб комплектувати пожежні машини на базі шасі ЗіЛ-131 за середньою ціною 17 тис. грн., завод у 2005 році закуповує для цієї мети готові автомобілі по 75 тис. грн. кожний. У результаті продає власну продукцію нижче її собівартості. (13 з 17 автомашин, закуплених як шасі, реалізували саме на таких умовах)… Ну як не згадати героя відомої казки, який за свинку купив гуску, а за гуску — курку!

Втім, на відміну від згаданого героя-простака, керівники заводу напевно знали, що роблять. У січні, вересні 2005 року вони „штовхнули” 531 тонну мазуту марки М-40 за ціною, заниженою у 8 разів і, таким чином, нанесли підприємству втрати на 1 млн. 115 тисяч гривень.

9 легкових машин (а саме — Газ-24, форд „Scorpij”, два автомобілі TAYOTA, три автомобілів ВАЗ, москвич-214 і УАЗ) керівникам заводу здалось замало, і у січні 2005 роки вони оформлюють договір на загальну суму 307,6 тис. грн. на прямий оперативний лізинг терміном на два роки двох автомобілів SAMSUNG.

Є красиві авто — тож треба паливо. І часто-густо паливно-мастильні матеріали по дорожніх листках на поїздки за межі області списуються безпідставно. Так, у листопаді 2005 року перший заступник генерального директора 8 разів мандрував до Києва, спаливши 445 літрів пального. Ані наказів, ані посвідчень на відрядження, які б допомогли визначити мету поїздок, ревізорам надати не змогли. Відшкодування витрат за пальне проводилось за авансовими звітами, згідно з доданими чеками.

Таким же чином компенсували витрати і на придбання пального у вихідні. Приміром, за січень — липень 2006 року керівникам заводу необґрунтовано виплатили 13,8 тис. грн. Суми ж таких витрат на відрядження включали до виробничої собівартості підприємства.

Але, виявляється, це далеко не все. У січні 2005 року генеральний директор заводу і його перший заступник вирушають у відрядження до Франції. Неначебто автомобілем TAYOTA. Однак, яким чином авто перетнуло кордони трьох держав — Польщі, Німеччини і Франції — залишається таємницею. В усякому разі ніяких відміток у дорожньому листі зроблено не було (значить згаданий автомобіль за кордоном не перебував!). Втім, міфічні витрати на придбання пального та оплату за проїзд автобаном в сумі 5 тисяч 60 грн. подорожуючим були відшкодовані реальними грошима державного підприємства. Дива та годі!

Зате рахунки з французьких готелів були досить конкретними. Так, у місті Ліоні українські бізнесмени упродовж 7 діб мешкали у номерах по 258 євро на брата. У місті Флоранжі влаштувались більш скромно, сплачуючи лише по 158 євро за добу. Однак і ця сума перевищила передбачену додатком до постанови Кабміну України від 23.04.99 № 663 на 26 євро.

Усього ж відрядження перших керівників заводу до Франції (до речі, мета його і нині залишається загадкою для працівників підприємства) обійшлось ДП „Пожспецмаш” у солідну суму. Лише безпідставно за авансовими звітами було виплачено 33,3 тис. грн., 14,3 тис., з яких віднесли на адміністративні витрати, а 19 — на виробничу собівартість.

У січні — липні 2006 року, не провівши індексацію житлового фонду, керівництво заводу знову ж таки без дозволу Органу управління майном МНС України і в порушення законодавства, передає його Ладанській селищній раді. В результаті балансова вартість житла була занижена майже на 12 млн. грн.

Угода, укладена керівництвом заводу з ТзОВ „Агентство безпеки „Тайфун” в листопаді 2005 року, — окрема історія. За 75 тис. грн. на місяць (віднесених на адміністративні витрати), агенція надає послуги з охорони, доставляючи хлопців аж із Львова! І це за умови, що на 01.08.2006 заборгованість по заробітній платі працівникам воєнізованої охорони заводу становила 229,7 тис. грн.

Щоб з’ясувати правильність/неправильність нарахування Прилуцькою ОДПІ податкових зобов’язань, при наявності власного штату юридичної служби, керівництво ДП у 2005-2006 рр. сплачує за надання платних юридичних послуг ще 187 тис. грн.

За непосильні турботи на благо рідного заводу (за умови збитковості!) дирекція встановлює надбавки стимулюючого характеру керівним працівникам. За січень — лютий 2006 року сума таких нарахувань становила 47 тис. грн. Не забуває підвищити і свої посадові оклади — без дозволу і погодження з МНС. Таким чином, з 01.01.05 по 01.08.06 колишні генеральні директори незаконно отримали 16 тис. грн.

А ще ревізори натрапили на бухгалтерські документи, які засвідчили, що за умови спаду виробництва „батьки” заводу проводили видатки на придбання товарно-матеріальних цінностей невиробничого характеру — сантехніку, постільну білизну, меблі, посуд тощо, а також продукти харчування. Для організації сніданків і обідів (цікаво для кого?) закуповувалась ікра червона, напівкопчені ковбаси, копчене м’ясо, кури, печінка тріски, кава, сир, цукерки тощо. Загалом на такі „сніданочки” було витрачено 12,3 тис. грн.

Матеріали ревізії передані до правоохоронних органів. За ними порушені кримінальні справи.

Коментар ревізора

Руслана КОРЯВЕЦЬ, заступник начальника відділу контролю в сфері соціального захисту населення КРУ в Чернігівській області:

— Ревізія проходила в надзвичайно важких умовах. І не лише побутових. (Упродовж трьох місяців нашим спеціалістам, а це жінки, довелось жити без усяких зручностей, в неопалювальному приміщенні). Певний час нас не хотіли допускати до документів. Деякі з бухгалтерських документів (мабуть, найбільш компрометуючі) встигли знищити. Була ситуація, коли ревізори взагалі знаходились на заводі самі. Робітники не пропускали через прохідну звільненого генерального директора, а охоронці агенції „Тайфун” — робітників…

Шкода, що кримінальна справа відносно службових осіб ДП „Пожспецмаш” за фактом заборгованості по заробітній платі на даний час закрита. У зв’язку з тим, що ці особи звільнені з посад і „тим самим були позбавлені можливості погасити заборгованість”. Повідомлення про це ми отримали 19 січня з Прилуцької міжрайонної.

Що каже новопризначене керівництво

Петро ДЗЮБА, в.о. директора ДП „Пожспецмаш”.

Моя думка така, що підприємство свідомо вели до банкрутства, щоб потім „прихватизувати”. Тому навмисно вивели з ладу систему опалення заводу. (Інакше як диверсією це не назвати). Тому не формували портфелю замовлень на 2006 рік. Коли я заступив на посаду, на виконанні було більше 400 судових рішень — робітники вимагають виплати їм заборговану зарплату…

 Сьогодні ми вже виплатили людям заробітну плату за жовтень-листопад-грудень 2006 року. Найближчими часом виплатимо за січень 2007-го. Погасили 200 тисяч заборгованості по зарплаті і 940 тисяч банківського кредиту. Знайшли замовників на нашу продукцію. Відремонтували систему опалення і хочемо повернути котельню. Днями я повернувся з Міністерства надзвичайних ситуацій. Нам обіцяють підтримку у вигляді державних замовлень щомісячно на 10 млн. грн. Якщо це буде так, то вже в цьому році ми розрахуємося з усіма боргами. І в першу чергу по заробітній платі і відрахуванням в бюджет і соціальні фонди.

Думка представника ОДА

Юрій СУХОМЛИН, заступник начальника головного управління економіки ОДА в Чернігівській області.

— У свій час Прилуцький завод „Пожспецмаш” не мав аналогів в СРСР. Це було єдине підприємство, яке займалось серійним випуском пожежної техніки. У 1990 році завод виготовив 3 тисячі машин на рік. В минулому — 68.

Вважаю, є дві головні причини занепаду підприємства. Підпорядкувавши собі завод, Міністерство надзвичайних ситуацій не приділяло йому належної уваги. Можна сказати, кинуло напризволяще. Бюджетні гроші, призначені на пожежну техніку, „випарувались”, а завод замовлень не отримав.

По-друге, підприємство втратило колишні зв’язки. Як наслідок, в Росії відкрили власні потужності з виготовлення пожежної техніки. А ладанці не змогли пристосуватись до умов ринкової економіки. Та й чехарда з директорами до добра не довела. Це теж пряма провина МНС, яке як орган управління підприємством показало свою неспроможність.

Довідка. Державне підприємство Прилуцький завод протипожежного і спеціального машинобудування „Пожспецмаш” (смт Ладан, Прилуцький район, Чернігівська обл.). Свою діяльність здійснює відповідно до Статуту, затвердженого 22.07.04 в.о. міністра МНС України. Основна продукція — автомобілі різних модифікацій протипожежного призначення, а також спеціальне обладнання для ліквідації надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру. Виробничі потужності розраховані на випуск пожежних машин у кількості 4000 одиниць на рік.

в.о. начальника КРУ в Чернігівській області

Автор:

Перегляди: 698

Читайте також

Категорія Cуспільство

Останні новини


Всi новини
/input-group

  Ви успішно підписані на розсилку новин інтернет видання Високий Вал

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

Архів матеріалів